sábado, 1 de mayo de 2010

CLASSE 07/04/2010

Avui hem parlat de les unitats didàctiques. La seva programació es concreta en el PEC (Projecte Educatiu de centre). En primer lloc es concreten les programacions anuals per després concretar les unitats didàctiques. Aquestes poden ser de diferents formes ( més curtes, més llargues i enfocades cap a una direcció o una altra) depenent del PEC.

Em tractat de concretar com s'elabora una unitat didàctica i quins criteris s'estableixen a l'hora d'estructurar-la i confeccionar-la. Entre tots em fet una primera pluja d'idees del que pensàvem que podrien contenir. Hem pensat que la seva estructura tindria una introducció, un tema, els destinatari, adaptacions, activitats, recursos (materials i humans), especificació de competències bàsiques, temporalització, metodologia, justificació, criteris d'avaluació i dintre d'aquests pautes d'observació, avaluació inicial i avaluació final.

He contrastat el esborrany que vam fer amb el que especifica el currículum a l'apartat on es parla de la unitat didàctica i he tret una informació molt útil de com s'estructura realment una unitat didàctica. La seva estructura es la següent:

1. Títol i justificació de la unitat o projecte.
Es tracta de posar un títol a la unitat didàctica i fer una petita introducció de perquè es fa i com es farà.

2. Durada i distribució temporal al llard del cicle.
Indicar el cicle, el curs i les sessions que hi dedicarem

3. Competències bàsiques, àrea principal i altres àrees o àmbits que es treballen
Especificar les competències bàsiques que es treballaran especificant quin es l'àrea principal i altres àrees que es treballaran. Es important que tant en les àrees principal com en les altres àrees especifiquem quines subàrees treballarem concretament i fer una explicació de com es treballaran aquestes àrees i amb quines activitats.

4. Objectius d'aprenentatge.
Enumerar i explicar els objectius que volem dur a terma amb aquesta unitat didàctica i relacionar-los amb les activitats i continguts que proposem.

5. Continguts.
Es tracta d'especificar els continguts relacionant-los amb les àrees i subàrees que treballarem. Aquestes àrees es treballaran per dimensions (ex. dimensió literària) i dintre de cada dimensió especificarem l'àrea a la que pertany i quins continguts la composen.

6. Criteris d'avaluació.
Es tracta d'esmentar quines coses valorarem dels nostres alumnes a l'hora de fer l'avaluació. No es necessari especificar com s'avaluarà sinó que s'avaluarà. Per fer l'explicació es pot dividir per àrees i comentar quines actituds de l'alumne valorarem davant de cadascuna d'elles.

7. Metodologia (estratègies, situacions i activitats d'aprenentatge i d'avaluació.
Aquí explicarem quina classe de estratègies i situacions generarem a la classe i mitjançant quines activitats ho farem.

8. Reflexió sobre la pràctica
Quan acabem la pràctica es interessant fer una reflexió per veure si s'han aconseguit tots el objectius i quines coses podríem canviar en funció dels resultats obtinguts.

Afegir que, dintre d'aquests paràmetres de com fer una unitat didàctica el professor pot decidir de quina forma fer-la. Hi ha molts models d'unitats didàctiques. Aquí poso algunes propostes que m'han semblat interessants:



http://docs.google.com/fileview?id=0B6lcNtXfKOT2ZTg2ZGY3MTUtZDYyNi00YmJjLTg1M2YtNTQyNzFhZGUxYTlh&hl=es



http://docs.google.com/Doc?docid=0AalcNtXfKOT2ZGd0YjJoemdfMTBjNzdjY3djNg&hl=es



http://docs.google.com/fileview?id=0B6lcNtXfKOT2YWRmZTYwNWQtZTY3Ny00ZWVhLTk0OGYtZGVhNGJjMjRjMThj&hl=es



http://docs.google.com/Doc?docid=0AalcNtXfKOT2ZGd0YjJoemdfMTFoZmJuNndnaw&hl=es



En general segueixen els mateixos criteris encara que algunes d'elles no estan fetes a través de competències bàsiques. Hi ha apartats que s'anomenen de diferents maneres com"Temes transversals", "Atenció a la diversitat" pero en general els continguts i maneres de fer son bastants similiars. El que he pogut veure es que segons el centre d'interès s'amplien més o menys les explicacions i es juga amb diferents formes de especificar la informació, la qual cosa es interessant, donat que segons el que volguem fer podem triar diferents models segons els que en sigui més útil.

No hay comentarios:

Publicar un comentario