domingo, 2 de mayo de 2010

CLASSE 28/04/2010

Avui la classe s'ha centrat en l'atenció a la diversitat. Hem fet una activitat grupal sobre aquest tema. Es tractava de proposar una activitat i un exemple de nen amb alguna deficiència o d'altra cultura per després pasar-li a l'altra grup i que busquessin una adaptació de la activitat que havíem proposat per aquest nen en concret.

Em proposat un nen marroquí, escolaritzar feia 3 mesos i que assistia a una aula d'acollida. El nen tenia 7 anys i feia 1er de primària, donat que els nens inmigrants comencen per un curs inferior al que els hi correspondria per edat. La familia d'aquest alumne no coneixia la llengua catalana però tenien un mínim de coneixement de la llengua castellana.

A nosaltres ens ha tocat un nen amb una deficiència motriu (rigidessa muscular lleu) i l'activitat que ens han proposat ha estat de educació física. Es tractava de treballar diferents parts del cos. La solució que hem trobat ha estat treballar les parts del cos que en hi proposavem però amb exercisis diferents, que el nen pugués realitzar. A continuació us poso alguns exemples del que hem resolt:


Activitat inicial : Golpejar i recollir la pilota
Activitat adaptada: Passar la pilota al company del costat i al de darrera
Es treballen els girs

Activitat inicial: Saltar cercles alternant els peus

Activitat adaptada: Saltar cercles amb el peus junts i amb un espai entre cercle i cercle que permeti al nen descansar.
Es treballen les cames i la coordinació

Si el nen no té coneixements de la llengua catalana o castellana haurem de fer-nos entendre mitjançant gestos, dibuixos o qualsevol material de suport que ens faciliti aquesta tasca. Sota el meu punt de vista es important que, apart de que el nen ens entengui sigui capaç de relacionar el que entén amb conceptes en català o castellà mitjançant la repeteció dels mateixos per part nostra , perquè no només es tracta de que ho entengui en un moment donat, sinó que sigui capaç d'entendre-ho en properes ocasions i verbalment.

Pel que fa a l'adaptació del nen a la classe és important tenir en compte si aquest ha estat escolaritzat abans en el seu país d'origen. El fet que ho hagi estat podria facilitar la nostra feina, donat que ja estaria acostumat a relacionar-se amb els altres nens i a la dinàmica general de la classe. Si fos així es tractaria de treballar aspectes de la llengua i de les relacions amb els nous companys i les noves costums.

En cas contrari, la nostra tasca seria més difícil perquè ja no es tractaria d'intentar que el nen s'adaptés als nous companys i costums sinó que s'integrés a la dinàmica d'una classe per primera vegada. Per altra banda, encara que potser podria ser un procés més lent, també partiria de zero, per la qual cosa no estaria continuament comparant el que feia abans amb el que ara i, per tant, en aquest sentit no trobaria a faltar tant tot l'anterior i no hi hauria un rebuig relacionat amb la no acceptació de les diferències en la nova aula.


Hem fet una exposició del que havíen resolt, i, encara que no ens ha donat temps a veure què havíem proposat per a la nostra activitat ni d'exposar el que nosaltres havíem posat, hem vist algunes adaptacions d'altres companyes. Per exemple, a un nen ceg, perquè poguessi anar d'excursió i fer-se una idea del que observavem els seus companys se li ha posat un monitor particular que li anava explicant, que li donava les coses per tocar...etc. També s'ha proposat que se li podia fer una petita maqueta de on anavem perquè mitjançant el tacte el nen es pugués fer una idea de la dimensió i estructura del lloc on era.

M'he adonat de que la atenció a la diversitat es una cosa complexa però que en la majoria dels casos que hi han a l'escola es poden buscar solucions que permetin al nen apropar-se el més posible al que fan els seus companys o fer-lo de manera diferent però aprenent en esència les mateixes coses. Considero que es un tema al que deuríen dedicar més classes i, de fet, el proper dia tindrem una classe amb una professora experta en auquest tema, i, la veritat, considero que és molt important que ens formin en aquest sentit.

No hay comentarios:

Publicar un comentario