sábado, 20 de marzo de 2010




Hola a tots,

Estic al primer any del grau de mestre de primària i en aquest bloc faré un recull dels aspectes més interessants de la assignatura Planificació, Disseny i Avaluació de l'Aprenentatge. Tots els aspectes seràn tractats en l'ordre que els he tractat a les classes, per tant, us podreu fer una clara idea de com i en quin ordre els hem treballat els meus companys i jo.

CLASSE DEL 17/02/2010
Un dels punts interessants de la classe d’avui és que hem fet una dinàmica en grup; hem representat a una classe de primària triant de quina manera s’organitzava la classe en funció del tipus de didàctica que s’utilitzava, quin rols tenia tant la mestra com els alumnes que composaven l’aula, quina problemàtica volíem plantejar i de quin curs es tractava.

L’altre grup a representat a una classe de 3er curs, ,aproximadament, on s’utilitzava una didàctica cooperativa. Ha estat fàcil reconèixer la didàctica que representaven per signes evidents com la manera de asseure’s (semblant a la de aquesta imatge de la esquerra) o l’actitud de la mestra. Hi havien diferents rols entre els alumnes, i tot en conjunt representava la problemàtica real d’una aula de primària.

Nosaltres hem representat a una classe de 6è de primària on la metodologia utilitzada era també cooperativa, encara que en el nostre cas ens seien en grups de 2 persones. Dintre d’aquesta classe em intentat representar la diversitat que es pot trobar dins d’una aula; tant a nivell de cultures com dels diferents tipus d’alumnes que ens podem trobar segons els seus comportaments.

M’ha semblat molt encertat fer una reflexió individual de la representació de l’altre grup. Personalment, he fet una critica a l’actitud de la professora amb els alumnes perquè si es cert que s’ha mostrat molt receptiva i ha intentat estabilitzar la classe envers els conflictes que n’hi havien, però en la meva opinió ha donat massa protagonisme als alumnes conflictius deixant de banda al conjunt de la classe i a l’objectiu principal de la mateixa.

Després hem fet un debat sobre la nostra opinió personal, on hem parlat de l’actitud que hem vist en els professors representats i dels alumnes en qüestió. Han sortit diferents opinions i qüestions en relació a la diversitat que ens podem trobar en una mateixa aula i ens hem entretingut bastant en opinar sobre com creiem que era més oportú integrar a un alumne d’una altra cultura en una classe de primària.

Les diferents opinions del debat i les preguntes concretes que ha fet el professor en relació als mateixos m’han servit per reflexionar bastant en quant a l’actuació que s’ha de tenir amb els alumnes conflictius i amb el que provenen d’altres cultures. Considero que son temes molt delicats i que es tenen que tractar amb certa cura, donat que s’han de tenir en compte molts factors.

En el cas dels alumnes conflictius el professor té moltes opcions d’actuació i ens hem mostrat d’acord en que es tracta de pensar en el nen i no prejutjar-lo per la seva actitud. S’ha de tenir en compte que poden existir diferents problemes que portin al nen a ser i actuar d’una determinada manera i treballar amb ell per buscar una forma d’ajudar-lo, en comptes de retreure’l aquells aspectes que considerem impropis.

En quant als nens de diferents cultures hem de tenir en compte factors com la deficiència que tenen a nivell d’idioma i la diferència que existeix a nivell de cultures. Es tracta d’ integrar al nen però també de conscienciar als seus companys; es molt important que el nou alumne se senti bé però també es important que la resta de companys aprenguin que la diferència es enriquidora i no sinònim de rebuig o mofa.

En relació a la acollida en el aula pels alumnes d’altres cultures he trobat un pla d’acollida elaborat per una escola valenciana que treballa aspectes que afavoreixen la integració del alumnes d’altres cultures. Des del primer dia la família troba en general i l’alumne concretament tenen un sèrie de facilitats per enfrontar-se a la nova realitat.

En aquest pla d’acollida l’alumne troba cartells de benvinguda en el seu idioma, panels amb tots els alumnes immigrants classificats per països i les seves fotos penjades al passadís. A més, una vegada que comença desenvolupar-se a classe, amb l’ajuda del professor i els seus companys, se li proposa que expliqui trets interessants de la seva cultura (les costums, la llengua, com es la seva família) perquè la resta d’alumnes n’aprenguin i puguin compartir-los amb els trets de la seva pròpia cultura. El pla d’acollida està en la següent pàgina: http://www.aulaintercultural.org/article.php3?id_article=457%20

Considero que aquesta classe ha estat bastant encertada per treballar els aspectes indicats anteriorment , que penso que son essencials en el món educatiu. Ens hem plantejat l’actuació com a professors, el comportament dels alumnes i les diferents qüestions que incrementen les actituds conflictives dintre d’una aula. Hem pogut reflexionar de tot plegat i ser crítics en quant a la problemàtica i actuació que havien representat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario