sábado, 17 de abril de 2010

CLASSE DEL 22/03/10

Avui hem parlat del llibres que s'utlilitzan a les escoles de primària i com es fa la tria . Els mestres són els que trien els llibres intentant que el mateixos guardin un línea amb el anteriors i de projecció cap al futur cicle. Hem parlat de la competitivitat que hi ha entre les diferents editorial i com, a vegades, aquestes poden persuadir als mestres perquè trien els seus llibres i no altres en funció del que se'ls ofereix a canvi.

En principi el llibre han d'estar a l'escola durant quatre anys i si es fà un canvi abans d'aquest termini ha d'estar de ser per raons prou consistents i aprovat pel Consell Escolar. D'aquesta manera es garanteix que susposi menys cost pels pares i que els cursos es mantinguin en una mateixa línea per no generar inestabilitat al respecte.

Actualment el Departament d'Educació ha posat a terme projectes per a la reutilització dels llibres. El Departament finança els llibres i una vegada que acaba l'any es retornen. D'aquesta manera el cost pels pares es redueix i s'aprofiten aquests llibres sense have de comprar-ne de nous.

Segons la RESOLUCIÓ EDU/986/2008, de 14 de març, el Departament d'Educació col·labora en el finançament dels llibres i material didàctic en l'educació obligatoria. En aquesta resolució es garanteix la reutilització dels llibres; el Departament fa un deposit per aquest fi i a més ofereix ajuts de 95€ a les famílies que així ho precisen. http://docs.google.com/Doc?docid=0AalcNtXfKOT2ZGd0YjJoemdfN2d6NjM4dGdy&hl=es

Com és evident això no beneficia en cap sentit a les editorials, que ja intenten fer llibres que no es puguin reutilitzar. En ocasions per realitzar les diferents activitats que hi proposen és necessari enganxar coses al llibre o escriure en ell; d'aquesta manera les editorials es garanteixen els seus beneficis.

A classe hem parlat de com les TIC afecten en gran part a la utilització dels llibres i en quina mida això pot resultar beneficiós o ésser negatiu en el món educatiu. Hi ha persones que sostenen que els llibres són absolutament necessaris a l'aula i que no es poden substituir pels ordinadors, però hi ha d'altres que pensen que són perfectament substituibles i la seva utilització no és tan principal avui dia.

En la meva opinió tot plegat té un terme mitjà, es a dir, es poden continuar utilitzant llibres si cal i a la vegada no donar l'esquena a les TIC i aprofitar-les també al màxim Hi ha vegades en les que l'ordinador podrà substituir el llibre, a la qual cosa no li veig el problema, i d'altres en les que serà més adient treballar amb un llibre per treballar altres aspectes. Considero que posar-se en un dels dos extrems, el conservadorisme i el modernista, es una errada bastant important. No hem d'oblidar que l'escola és una institució social i com a tal a d'estar a l'alçada de les circumstàncies i desenvolupar-se amb la societat tant i com sigui necessari. Això no vol dir que s'oblidin aspectes bàsics que han de treballar els nens d'altres maneres més tradicionals. Al cap i a la fi, el nen ha d'assolir els mateixos coneixements i utlitzar-los a la seva vida quotidiana, per tant, aquests s'hauran de correspondre directament amb les necessitats que el seu món real requereixi.

Sobre aquest tema he trobat un article http://tecnologiaedu.us.es/bibliovir/pdf/39.pdf que m'ha semblat molt interessant perquè enfoca aquest debat des de la responsabilitat que té le mestre sobre el tema i la forma que vulgui treballar amb els llibres o amb les TIC més que defensar que està bé i que està malament.

Hi ha algunes frases que reflecteixen això amb total claredat:"Como llama la atención Vinezky (1992: 442) los profesores son muchas veces formados exclusivamente para saber usar el libro de texto, más que para ejecutar su visión del currículum" o "El estudio realizado en nuestro contexto por Correa y Area (1992) para conocer las opiniones que tenían los profesores de E.G.B. de los libros de texto y los usos a los que lo destinaban, citan entre los motivos que fundamentalmente apuntaban los profesores para utilizar los libros de texto el de la comodidad y la rutina (66,5%)" o "Prendes (1994: 428): El mal no está en el medio en sí, sino en el uso que de él se haga. El libro puede contribuir a la reflexión, a la creación y al aprendizaje innovador o por el contrario puede convertirse en instrumento que degrada y deforma la enseñanza"

No hay comentarios:

Publicar un comentario